υψηλόβαθμους αξιωματούχους του καθεστώτος, που τα είχαν αρπάξει εξαρχής. Η έρευνα της επιτροπής αποκαλύπτει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις τα κλοπιμαία πωλήθηκαν σε αποπληθωρισμένες τιμές στις οικογένειες των ναζί, ενώ στη Βαυαρία κρατικοί παράγοντες φέρονται απλώς να κράτησαν τα έργα τέχνης. Από την πρακτική αυτή επωφελήθηκαν κυρίως τα μουσεία του Μονάχου, τουλάχιστον έως τη δεκαετία του 1990.
Οι οικογένειες Γκέρινγκ, Χόφμαν, Μπόρμαν και Στράιχερ είναι μερικές μόνο από τις οικογένειες με διασυνδέσεις στη ναζιστική δομή, οι οποίες διαπραγματεύθηκαν με τα βαυαρικά κρατικά μουσεία και τους υπουργούς στην τοπική κυβέρνηση για να αποκτήσουν ξανά τα κλεμμένα έργα τέχνης. Επιπροσθέτως, όπως αναφέρει η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, σε δημοσίευμα της περασμένης Κυριακής, πολλά βαυαρικά κρατικά ιδρύματα έκρυβαν την κατοχή κλεμμένων από τους ναζί έργων ήδη από το 1949, οπότε όλα τα κλοπιμαία είχαν επιστραφεί στη Γερμανία με βάση τις Αρχές της Ουάσιγκτον. Εξαιτίας της τεράστιας ποσότητας κλεμμένων έργων τέχνης, οι συμμαχικές δυνάμεις επέλεξαν να πραγματοποιηθεί η αποκατάσταση των πληγέντων από εθνικούς παράγοντες με την επιστροφή των αντικειμένων στις τοπικές κυβερνήσεις, οι οποίες θα αναλάμβαναν το έργο του εντοπισμού των νόμιμων ιδιοκτητών και κατ’ επέκταση την απόδοση των κλοπιμαίων σε αυτούς.
Η έρευνα της CLAE ξεκίνησε όταν η οικογένεια συλλεκτών Γκότλιμπ και Ματίλντε Κράους, που ακόμη προσπαθεί να ανακτήσει περίπου 160 έργα τέχνης που της έκλεψαν, υποστήριξε ότι έχει βάσιμες υποψίες πως δύο από τους πίνακές της βρίσκονταν στο Κρατικό Μουσείο του Μονάχου. «Με έκπληξη ανακάλυψαν ότι αυτά δόθηκαν, αντίθετα από το βαυαρικό κράτος, στις αρχές της δεκαετίας του 1960 στην Ενριέτε Χόφμαν φον Σίραχ, κόρη του στενού φίλου και φωτογράφου του Αδόλφου Χίτλερ Χάινριχ Χόφμαν και σύζυγο του κυβερνήτη της ναζιστικής Βιέννης Μπάλντουρ φον Σίραχ», γράφει το κείμενο. Ο Φον Σίραχ καταδικάστηκε για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.
Τα αρχεία περιγράφουν ότι ο Φον Σίραχ αγόρασε από το κράτος της Βαυαρίας τον πίνακα «Εικόνα μιας ολλανδικής πλατείας» του Γιαν βαν ντερ Χάιντεν, ο οποίος αρχικά ανήκε στην οικογένεια Κράους. Το κράτος έλαβε από τον Φον Σίραχ 300 γερμανικά μάρκα. Ο ίδιος, στη συνέχεια, έδωσε τον πίνακα για δημοπρασία, πουλώντας τον προς 16.000 γερμανικά μάρκα στην ένωση Xanten Cathedral. Το έργο τέχνης εκτίθετο στον καθεδρικό ναό έως το 2011. Οι νόμιμοι ιδιοκτήτες Κράους ζητούν την αποκατάσταση της οικογένειάς τους για αυτόν και για άλλους πίνακες της συλλογής τους. Η προσπάθεια μέχρι στιγμής έχει αποβεί μάταιη.
Έντυπη