Οι ξένοι, ευτυχώς γι΄ εμάς, αναγνωρίζουν την σπουδαιότητα του ελληνικού πολιτισμού και της αρχαιοελληνικής γλώσσας. Έχουν δανειστεί και εισάγει ελληνικές λέξεις στην ιατρική ορολογία, οι οποίες αποδίδουν στην εντέλεια το είδος της ασθένειας, έχουν βάλει τα αρχαία ελληνικά όχι μόνο στα πανεπιστήμια τους, αλλά στην Αγγλία πιλοτικά τα διδάσκουν από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
Παραδέχονται ότι η ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια οι οποία πλάθεται, πολλαπλασιάζεται και διαιρείται αφάνταστα, μελετούν τα αρχαία συγγράμματα στη γλώσσα που γράφτηκαν και γενικά προβάλλουν τον πολιτισμό μας. Αντιθέτως κάποιοι »πληρωμένοι» δικοί μας ανθέλληνες πολιτικοί (βλ. Ρεπούση, Φίλη κ.λ.π.) και ίσως με ξένη καταγωγή προσπαθούν με κάθε τρόπο να μειώνουν τόσο την γλώσσα μας, αποκαλώντας την «νεκρή γλώσσα» όσο και τον πολιτισμό μας, όχι γιατί νοιώθουν κομπλεξικοί και προσπαθούν να μας κατατάξουν στους πάλαι ποτέ αυτόχθονες αγροίκους κατοίκους της Ευρώπης που όταν οι Έλληνες έγραφαν τραγωδίες και πήγαιναν θέατρο, οι Ευρωπαίοι ζούσαν στις σπηλιές και επικοινωνούσαν με νοήματα και άναρθρες κραυγές, αλλά γιατί έχουν λάβει τέτοιες εντολές απ΄τα πάλαι ποτέ πλέον γνωστά αφεντικά τους.
Δεν είναι όμως έτσι όσο και αν μας διαβάλλουν οι εγκάθετοι, εμείς γνωρίζουμε ότι τους δώσαμε τις βάσεις να αναπτυχθούν, να οργανωθούν και να εκπολιτιστούν, τουλάχιστον στην περιοχή μας. Και τούτο επιβεβαιώνεται συνεχώς.
Τα κείμενα των Αρχαίων Ελληνικών και η μελέτη τους οξύνουν όσο τα μαθηματικά, την νόηση του ανθρώπου. Επιπλέον, καλλιεργούν το συναίσθημα και ευρύνουν τις εσωτερικές διαστάσεις του ανθρώπου. Η αρχαία Ελληνική γλώσσα, είναι μια ζωντανή, ουράνια, συμπαντική γλώσσα που πάλλεται και δονείται. Η ελληνική γλώσσα είναι η δυναμικότερη και συγχρόνως η πνευματικότερη όλων των υπολοίπων. Εκείνο που εκφράζει είναι ενώπιον μας. Από τη λέξη φτάνουμε αμέσως στην ουσία του ίδιου του όντος κι όχι πρώτα μπροστά σε μια απλή ρηματική σημασία.
Η μελέτη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας διευρύνει και ξεκλειδώνει τους πνευματικούς μας ορίζοντες.Έχει αποδειχθεί ότι προάγει καθαρή σκέψη, βοηθά στο να ομιλούμε σωστά. Με την αρχαία ελληνική γλώσσα ο ανθρώπινος εγκέφαλος αιχμαλωτίζει το σύμπαν. Μέσα στις φόρμες των λέξεων γεννιούνται οι σκέψεις, τα συναισθήματα, και εν τέλει η ίδια η ζωή. Για τον Πυθαγόρα π.χ. η μουσική και τα μαθηματικά γίνεται άσκηση με σκοπό την υπέρβαση των σωματικών περιορισμών και την κάθαρση της ψυχής, για να μπορέσει η τελευταία να απελευθερωθεί από τον κύκλο της μετενσάρκωσης για να φτάσει τελικά στη θεότητα από την οποία προέρχεται.Πόσο όμορφα τα έχουν διατυπώσει οι αρχαίοι ημών πρόγονοι;
Όμως στην σημερινή εποχή ποίος νεοέλλην μαθαίνει σωστά όχι μόνο την αρχαία ελληνική, αλλά και την καθομιλουμένη γλώσσα;Η σημερινή νεολαία έχει περιπέσει σε γλωσσική ένδεια.Γλωσσική ένδεια εννοούμε τον περιορισμένο γλωσσικό και εκφραστικό πλούτο που αφορά, όχι μόνο τα νέα άτομα, αλλά και μεγάλο μέρος του ενήλικου πληθυσμού, και υποδηλώνει μια εκτεταμένη ένδειξη αδιαφορίας για την ουσιαστική εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Πολλοί ενήλικες περιορίζονται σε όσα έμαθαν κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής και δεν ασχολούνται ακολούθως με τη διεύρυνση και τον εμπλουτισμό των γλωσσικών και γενικότερων εκφραστικών τους δυνατοτήτων. Συνάμα, πολλοί νέοι αδιαφορούν για τα γλωσσικά μαθήματα, καθώς θεωρούν πως οι βασικές τους γνώσεις επαρκούν για να καλύψουν τις καθημερινές επικοινωνιακές τους ανάγκες. Αποτέλεσμα αυτής της αδιαφορίας είναι η αδυναμία πολλών νέων -αλλά και ενηλίκων- να εκφραστούν κατά τρόπο πλήρη και γλωσσικά άρτιο.
Παράλληλα ακούμε τόσο απ΄τα ΜΜΕ όσο και στην καθημερινότητά μας να υιοθετούνται λέξεις, όροι και εκφράσεις από άλλες γλώσσες π.χ αγγλική ή γαλλική σε τομείς που αφορούν την τεχνολογία και την διασκέδαση, π.χ την τέχνη την αποκαλούν art, την έκθεση ή τον εκθεσιακό χώρο την αποκαλούμαι γκαλερί γιατί άραγε; Έχουν στην κυριολεξία όχι απλώς καρατομήσει, αλλά και κακοποιήσει βάναυσα την ελληνική γλώσσα και κατ΄επέκτασιν τον ελληνική λόγο.Η υιοθέτηση αυτών των ξένων λέξεων, πέρα από το γεγονός ότι υποτιμά τις γλωσσοπλαστικές δυνατότητες της ελληνικής γλώσσας, επιφέρει μια αισθητή υπονόμευση της εκφραστικής ικανότητας των νέων ανθρώπων που δυσκολεύονται πλέον να συντάξουν ένα κείμενο με καθαρό και ολοκληρωμένο ελληνικό λόγο, χωρίς να καταφύγουν στη χρήση ξένων λέξεων.
Δεν θα ήθελα να μπω στα αίτια της κακοποίησης της Ελληνικής γλώσσας αναλυτικά γιατί θα χανόμασταν.Το πρόβλημα δεν είναι τωρινό, πηγαίνει πάρα πολύ πίσω.Μερίδιο ευθύνης μεγάλο φέρνει πρωτίστως το Υπουργείο Παιδείας μας και Θρησκευμάτων, το οποίο απαρτίζεται από άτομα ανθελληνικά, ανιστόρητα που πάσχουν από βαριάς μορφής διαστροφή, με επακόλουθο την καλλιέργεια της “απαξίωσης” των ελληνιστικών αξιών. Είναι ο τρόπος διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής όπου τόσο οι γονείς, όσο και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει έγκαιρα να κατορθώσουν να βοηθήσουν τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν την εξέχουσα σημασία που έχει η άρτια γνώση της μητρικής μας γλώσσας, ως συνέχεια της νεοελληνικής και να μην προάγουν την στείρα εκμάθησή της όπου την απαξιώνει και την κάνει δυσκολονόητη στο μεγαλύτερο μέρος της μαθητικής νεολαίας.
Η αρχαία ελληνική δεν θα έπρεπε να περιορίζεται μόνο στην εκμάθηση των γραμματικών και συντακτικών της κανόνων και φαινομένων.Θα έπρεπε να γίνεται περισσότερη εμβάθυνση και κατανόηση της και παράλληλα να προβάλλεται η νεοελληνική ως φυσικό της επακόλουθο με τρόπο αβίαστο και ευκόλως κατανοητό.Αλλιώς θα πέσουμε όλοι μας θύματα μιας γλωσσικής πενίας που θα προδίδει πως το έθνος μας βρίσκεται σε κωματώδη πνευματική κατάσταση.’Όσοι έχουν κατανοήσει την αρχαία ελληνική γλώσσα και παιδεία, αυτοί γνωρίζουν να χειρίζονται επάξια και την νεοελληνική.
Και για όσους αντιδρούν στη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, ας κατανοήσουν κάποιοι πως μέσω της διδασκαλίας και της εκμάθησης των Ελληνικών Γραμμάτων μπορεί η χώρα μας να ξαναγίνει το επίκεντρο του παγκόσμιου πνευματικού ενδιαφέροντος, αρκεί αυτή η μελέτη και η διδασκαλία να οργανωθεί επάνω σε σύγχρονη μεθοδολογική και επιστημονική βάση. Και το έργο αυτό να το αναλάβουν άνθρωποι γνώστες, με γλωσσική ευφυΐα, δάσκαλοι οι οποίοι θα διακατέχονται από το πάθος και την αγάπη για την ελληνική παιδεία που θα το μεταλαμπαδεύσουν ζωντανό στην ελληνική νεολαία.
Εξάλλου, το μετάξι θέλει τάξη κι άνθρωπο να το κοιτάξει, ενώ για τους αρχαίους Έλληνες η λέξη «κόσμος» σήμαινε την ομορφιά και την τάξη.
Κι όπως τα μαθηματικά, η ζωγραφική και η μουσική καλλιεργείται ανά τους αιώνες από χαρισματικές ψυχές, έτσι και η εμβάθυνση στην αρχαία ελληνική και νεοελληνική γλώσσα χρειάζεται χαρισματικούς ανθρώπους οι οποίοι θα αποτελέσουν υποθήκη του μέλλοντός μας.