Αστεία τα επιχειρήματα της βρετανικής εφημερίδας για την παραμονή των μαρμάρων στην Αγγλία
Εκεί φιλοξενείται τώρα έκθεση με έργα του Ωγκύστ Ροντέν, δίπλα σε αρχαιοελληνικά που ενέπνευσαν τον Γάλλο γλύπτη. Αυτή η έκθεση, αναφέρει ο Independent, μπορεί να ερμηνευθεί ως προσπάθεια του Βρετανικού Μουσείου να δείξει ότι δικαίως κατέχει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, γιατί εκεί καλλιτέχνες σαν τον Ροντέν μπόρεσαν να τα δουν και να τα εκτιμήσουν.
Η βρετανική εφημερίδα συμφωνεί με αυτή την άποψη. Πρώτα από όλα σημειώνει ότι τα Γλυπτά δεν θα μπορέσουν ποτέ να επιστρέψουν στον Παρθενώνα, παρά μόνο στο Μουσείο της Ακρόπολης. «Οπότε γιατί να μην τα κρατήσουμε εδώ όπου μπορούν να τα δουν αρκετά περισσότεροι επισκέπτες», συνεχίζει το δημοσίευμα.
«Επιπλέον, έχουν γίνει κάτι περισσότερο από ένα κομμάτι ελληνικής κληρονομιάς. Τώρα είναι σύμβολα του παγκόσμιου πολιτισμού, που δείχνουν τι μπορεί να πετύχει ο άνθρωπος σε μία θεϊκή πνευματική γαλήνη», αναφέρει ακόμη μεταξύ άλλων ο Independent.
Το δημοσίευμα των Times από την άλλη επισημαίνει ότι η κλοπή αρχαιοτήτων ενός έθνους σημαίνει ότι ληστεύεις το λαό του από την ιστορία, την κληρονομιά και την ταυτότητά του. «Πολλές χώρες συμπάσχουν με το ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα», τονίζει η βρετανική εφημερίδα.
Το δημοσίευμα επισημαίνει ότι τα μουσεία σε όλο τον κόσμο είναι τώρα υπό πίεση να επιστρέψουν τα έργα τέχνης, ακόμη και τα νομίμως αποκτηθέντα, στη χώρα προέλευσής τους.
«Οι κλοπές από ληστές τάφων, βανδάλους ναών και αδίστακτους αρχαιολόγους έχουν προκαλέσει εδώ και χρόνια δημόσια κατακραυγή, ενώ τροφοδοτούν την απληστία των παράνομων συλλεκτών. Οι περισσότερες χώρες έχουν πλέον αυστηρούς νόμους που ρυθμίζουν την πώληση ή την εξαγωγή αρχαιοτήτων και οι αστυνομικές δυνάμεις συνεργάζονται στενά για την ανίχνευση κλεμμένων αντικειμένων. Αλλά καθώς οι αρχαιότητες πωλούνται σε αστρονομικές τιμές στη μαύρη αγορά, οι διεθνείς κλέφτες έργων τέχνης βρίσκουν ακόμα πιο εξελιγμένους τρόπους για να αποκρύψουν την προέλευση των λεηλατημένων θησαυρών και να χτυπήσουν υψηλές τιμές στους οίκους δημοπρασιών», συνεχίζει.
Στους Times μίλησε και ο ακαδημαϊκός Χρήστος Τσιρογιάννης, που δαπανά ώρες σε πλειστηριασμούς και καταλόγους δημοπρασιών και αναζητά ύποπτα και κλεμμένα έργα τέχνης. Αναφέρει ότι έχει διασώσει πολλά πολύτιμα ελληνικά και ετρουσκικά αρχαιολογικά αντικείμενα που επρόκειτο να πωληθούν.
Σε αυτό τον βοηθά η πρόσβαση που έχει στα αρχεία της ελληνικής και της ιταλικής κυβέρνησης που καταγράφουν χιλιάδες αντικείμενα που πέρασαν από τα χέρια ατόμων που καταδικάστηκαν για κλοπή έργων τέχνης. Κάτι που δεν δίνεται στους οίκους δημοπρασιών που αναγκάζονται να σταματήσουν κάποια πώληση την τελευταία στιγμή με σημαντικές απώλειες για την επιχείρησή τους.
Ο κ. Τσιρογιάννης -σημειώνει η βρετανική εφημερίδα- διαδραματίζει πολύτιμο ρόλο στην καταπολέμηση αυτού του εγκλήματος. Όμως οι Sotheby’s, Christie’s, Bonhams και άλλοι αξιόπιστοι οίκοι έργων τέχνης ξοδεύουν πολύ χρόνο και χρήματα στην έρευνα της προέλευσης των έργων. Το να τους αρνούνται την πρόσβαση σε αρχεία κλεμμένων αγαθών δεν έχει νόημα: όλοι πρέπει να ενωθούμε για να σταματήσουμε αυτή τη λεηλασία, καταλήγει το κύριο άρθρο των Times.